Alle berichten uit het veld:
-
Links, rechts, rechts, links
Volgens de leider van de grootste politieke stroming gaat “in Nederland de zon weer schijnen”. En dat is fijn; ik houd van de zon. Met mate, natuurlijk. Want als de …
-
ECO check je leefomgeving
Het komt je vast bekend voor: je wil samen met je klas of team iets doen voor de wereld van morgen, maar door de dagelijkse dingen en andere belangrijke zaken komt dat …
-
Start staatsexamen Klimaat
Half mei starten jaarlijks voor honderduizenden scholieren de staatsexamens. Bio, wis, natuurkunde, talen en tekenen… tientallen vragen verder en hard hopen dat je door mag naar het volgende level. Want …
-
Driewerf hoerah! en een kijktip
Het merendeel van de leerlingen op PO en VO scholen leert in de les hoe zij beter voor onze leefwereld kunnen zorgen. En ze willen meer! Dat blijkt uit het …
-
Leren van de natuur
Onlangs vierde Omgevingseducatie Gooi, Vecht- en Eemstreek haar 30 jarige jubileum. Ik schreef een verslag over de kracht van natuureducatie in het leerproces van kinderen: “Ik heb hier zooo geen zin in! Wat doe ik hier?! Wat leer ik hiervan? Waarom moet ik naar school?!
-
Ondernemer ontmoet onderwijs
Wat is het toch inspirerend om te zien hoeveel plezier ondernemers hebben terwijl ze over hun bedrijf vertellen en hoe geïnteresseerd de bezoekers alle informatie opslurpen. Weinig leert zo lekker als in de praktijk!
-
Conferentie: leren voor morgen
Wat vertellen we de kinderen? En vooral: hoe? Hoe geef je les over duurzaamheid op zo’n manier dat leerlingen niet alleen problemen zien, maar tegelijkertijd een hoopvol perspectief ontwikkelen?
-
Dansen in het wild
Daar stond ze. In het wild. Een dansje op te nemen. Toen ze me opmerkte, stopte ze abrupt. Bekeken worden door een echt iemand is ‘natuurlijk’ vele malen spannender dan door een potentieel miljoenen publiek;)
-
Aan de slag met ECO CHECK tool
Leerlingen van klas 1 van het Montessorilyceum in Naarden hadden laatst de primeur: als onderdeel van een dag over duurzaamheid namen ze de ECO CHECK tool in gebruik.