Actualisatie kerndoel M&S

De Groene Giraf is onderdeel van de coöperatie Leren voor Morgen (LvM). Dit betekent dat ik berichten uit het veld 1 op 1 doorspeel naar de beleidsmakers van de toekomst. De komende maanden staat de actualisatie van het kerndoel Mens & Maatschappij op het programma.

Ik speel de volgende observaties door:

  • leerkrachten staan teveel alleen (voor de klas. Maar ook in oudergesprekken is het vaak 1 tegen 2 soms zelfs 3)
  • natuur krijgt steeds meer plek in scholen, maar vooral als kleur (de Groene Giraf pleit voor echte natuur om én in school)
  • het ritme is teveel rammen (weinig tijd of fysieke ruimte voor spel & veel zenden ipv verwerken in de lessen).

Bovenstaande heb ik opgedaan tijdens het geven van gastlessen in het VO (alle niveaus), een aantal stages op middelbare scholen en door te luisteren naar ouders van kinderen en mijn eigen kinderen. Nou kan het heel goed zijn dat als ik ergens gezien word, mensen ontzettend hun best gaan doen. Vandaar:

Heb je aanvullingen? Andere ervaringen? Let me know in de reacties.

Achtergrond
De huidige kerndoelen zijn sinds 2006 van kracht. Het zijn er 58 en ze bestrijken de leergebieden: Nederlands, Engelse taal, (Friese taal), rekenen/wiskunde, oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie en bewegingsonderwijs. Lees verder -> actualisatie kerndoelen.nl

Leren voor Morgen i.s.m. SLO.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *